regula nr 2 #nushmkt #online
Cand cineva iti spune ca vrea sa faca vanzari, dar ca nu are bani s-ar putea ca tu ala iubitor de marketing sa fii in locul nepotrivit. Rare sunt cazurile in care cresti usor, organic, fara sa mai ai nevoie de vreo investitie de marketing. Poate bugetul sa fie de 1 leu, dar nu e 0. Ca sa faci marketing ai nevoie de bani si nu inteleg de ce unora le e frica sa accepte asta. Si mai grav, sa te imbeti cu apa rece si sa spui ca te descurci fara buget.
Regula nr. 2 #nushmkt #online e in 3 povesti:
1. Acum ceva ani, a trebuit sa ma confrunt cu situatia de a face marketing cu cat mai putini bani. Cred ca nivelul stresului trait a fost mai nasol decat atunci cand, cu alti ani in urma, am aflat cam am ramas fara job. Ceva bani spre deloc se poate rezuma la 0 buget in adwords, oprit remarketing, pastrat newsletter. Ce mi-aduc eu aminte de pe atunci au fost asa:
-daca vrei sa vezi cum ti se reduc drastic vanzarile, taie bugetul de marketing. Pentru ca acolo unde nu mai esti tu (brandul), se va gasi un altul (competitor) sa ocupe locul tau.
-in perioade din astea carora mie imi place sa le zic provocari, cred ca departamentul de marketing e primul (sau no 2) departament de unde se vor face taieri. Mai intai de buget, dupa care de personal. Poate sunt multi oameni carora le place sa lucreze sub dept marketing, dar asta vine si cu astfel de provocari – anume ca s-ar putea sa fii printre primii din companie care vor ramane fara job.
-fii pregatit sa te descurci cu ce ai. Dar nu accepta sa te descurci cu NIMIC.
2. La un moment dat, am facut un fel de pro bono pentru un business super simpatic din Bucuresti. Am stat de vorba cu un tanar care mi-e tare drag si care era nevoie in cautare de idei ptr – contracte/clienti si cum sa isi promoveze afacerea. Pro bono-ul asta, marunt cat a fost el, e tot despre bani. Eu mi-am oferit ideile neconditionat (asta a fost alegerea mea), dar, daca stai sa te gandesti, sucul ala platit de prietenul caruia ii acordam cateva ore tot cu bani era platit. Aia tot bani sunt, nu fișicuri de ziar.
Tine minte:
-chiar si atunci cand cineva iti va spune ca nu are buget de promovare, tot va ajunge sa cheltuie o suma. Trebuie doar sa ii arati ca are buget, dar ca nu il vede asa.
3. Se ia una bucata sheet de excel, se umple cu multe coloane, se amesteca cifre, multe, multe, si linii cam la fel de multe, se trage linie, se duce mouse-ul cat mai in dreapta jos a tabelului. Se da un autosum si se obtine un buget de marketing cu multe k. Adica nu 1k, nu 10k, mai mult. Dupa care se jongleaza cu liniile, se sorteaza si se ajunge la una bucata newsletter – trimis catre 700 emailuri – cu un cost de vreo 2k. EURO. Nu leutzi. Open rate above average, CTR good, conversie – hard to measure. De ce? Mai conteaza de ce? Se intampla. Chestia e ca se intampla si la oameni cu bugete mici, si la corporatii. Ceea ce duce la urmatoarea chestie:
-marketingul cu bani, fara evaluare continua, te va costa si mai multi bani.
Poate unora le e bine sa stie ca au un buget caldut, fara a fi atenti la cum ar putea fi imbunatatie lucrurile; insa in situatii de genul asta se poate intampla ca intr-o zi si mai calduta sa vina unu mai descreierat si sa zica: ei, acum facem un audit sau acum vreau sa schimb ceva ca sa investesc in altceva sau ca pur si simplu asa mi se scoala mie. Si-apai daca nu ai grija de buget, ramai fara el. Asa ca: baga bani si evalueaza continuu.
Poti fi in top management, middle position, poti fi freelancer sau doar trainee in departamentul de marketing. In orice pozitie, marketingul e cu si despre bani. Chiar si atunci cand creezi o simpla postare pe facebook.
So. Regula nr. 2 #nushmkt #online: marketingul e cu si despre bani.
Despre regula nr 1, aici.
Cand vine vorba de obtinut bani, e ca mesajul din poza de mai sus: Fii realist, cere imposibilul!
Sursa foto: Bucuresti Realist