regula nr 4 #nushmkt #online
Se ia un site pe domeniul turism. Care activeaza atat in online, cat si in offline. Are un departament de marketing si isi doreste prezenta marita in online. Lucrurile suna cam asa:
-marketing managerul crede ca ‘sunt acoperiti’ in online si isi doreste ca in perioada urmatoare sa cheltuie(sau sa investeasca?) in adwords aproximativ 30k lunar.
recunosc, nu am mai intrat de mult intr-un cont de adwords, ca sa fac si estimari pentru domeniul respectiv sa vedem cam ce ar putea sa obtina MM-ul cu banii astia.
dar, daca cineva isi doreste sa inteleaga ca marketingul online nu e numai despre adwords, iata ce poate face.
a. da un search pe google, sa vada unde apare respectivul site. Am facut doar un mic exercitiu si am cautat numai dupa numele agentiei. Mi-a aparut doar primul link referitor la ei (incluzand locatii in google cu cateva dintre adresele agentiilor). Apoi, mi-au aparut alte site-uri care faceau referire la brandul respectiv. De aici, o incercare pentru o persoana care isi cauta o vacanta promovata de acest site. Rezultatul in search – nesatisfacator.
Ce inteleg eu de aici – site-ul respectiv sta cam nasol la capitolul optimizare google.
b. orice persoana care se va dedica unu site ca si colaborator cred ca stie sa vaza cam care sunt activitatile de marketing online ale acelui site. Ce am mai aflat eu – ca undeva la 40% din trafic e organic (lucru care se leaga de punctul a. ) si care spune ca e loc de mai bine
c. site-ul respectiv are foarte putin email marketing. M-am inscris acum cateva zile la newsletterul lor si nici pana acum nu am primit confirmare de inscriere. Se stie deja ca baza de clienti este cea care aduce vanzarile cele mai profitabile, dar nu si ei.
Ce inteleg eu de aici – probabil ca au folosit acel sistem de ‘cumparare’ newslettere, deloc benefic. Si ca isi ignora baza de date.
d. prezenta clasica in social media, insa cu putine likes in facebook (sa zic 20k). Am uitat sa zic de la inceput ca nu este un site nou pe piata. La fel, se vede lipsa de insistenta pentru mentinerea clientilor.
e. afiliere – 0. Desi sa zicem ca o parte din sursele de trafic erau ok.
Si acum sa revenim la buget. 30k, cu o conversie de 1% (sunt indulgenta) pentru pachete de vacanta de un estimat de 500 euro, sa zicem undeva la 150k. Un calcul extrem de optimist pe care nu il duc mai departe sa intreb cat ii ramane agentiei din suma asta. Pentru ca devine un luccru marunt. Cam asta ar putea face din adwords.
Acum, daca MMul agentiei s-ar putea gandi la reorganizarea bugetului astfel:
-optimizare seo (sa le zicem asa, la modul general) – cred ca ar avea niste costuri la 5k. Si i-ar ajuta pe termen lung, ca sa isi creasca traficul organic.
-costuri de trimitere newslettere pentru baza de date. O sa pun un estimat de 500 euro, desi nu cred ca au o baza de date mare. Lunar.
-in bugetul de facebook as adauga ads, din adwords, cu targetare numai pe clienti existenti. Cu teste si as pune 10k. (au coduri de remarketing de fb integrate)
-afiliere – costurile de inscriere intr-o retea sunt mici. Nu le stiu pe de rost, dar daca se creeaza campanii bune pe zona de travel cred ca se pot obtine rezultate super frumoase mai rapid decat prin adwords – caruia ii ia un pic de timp de optimizare (mai ales daca vorbim si de remarketing).
Acum, omul vrea sa cheltuie cei 30k. Ma intreb daca si-ar pune in cap un mini-plan ar putea sa vada ca pe termen lung poate sa aiba altfel de rezultate, cu riscul de a-si pune probabil seful in cap, caruia ii plac rezultatele imediat si care probabil nu intelege ca nu totul e despre adwords.
So: regula no 4. #nushmkt #online: bugetul de marketing online trebuie gandit integrat, tinand cont de oportunitatile fiecarui ‘canal’ de promovare folosit.
P.S. la regula asta: bugetele de adwords se cheltuie extrem de rapid, dar optimizarile pentru conversii sunt cele care iti vor da batai de cap. Si mai mare bataie de cap sa pastrezi costul pe conversie in limita bugetului tau. (nu, nu am nimic cu adwordsul, sunt omul care da de foarte multe ori click pe adurile brandurilor).
Regula nr 3 e aici